skip to Main Content

Der er stadig ledige pladser

Ledige pladser – se nedenstående hold. Du er også velkommen til at sætte dig på ventelisten til de hold, hvor der ikke er ledige pladser. Du kan være heldig at få en plads senere på sæsonen.

Badminton
Badminton børn – begyndere/let øvede (10-16 år – Europaskolen) – læs mere

Badminton børn – let øvede/øvede (10-16 år – DGI Byen)  – læs mere

Dans (+15 år), begge hold – læs mere

Familiesport, alle hold – læs mere

Fodbold (børn/voksen), alle hold – læs mere

Karate, alle hold (barn/ung/voksen) – læs mere

MotionsFloorball 55+ Mix – læs mere

Seniorafdelingen, adskillige hold – læs mere

Svømning
Frisvømning 1 (+15 år) læs mere

Frisvømning 2 (+15 år) – læs mere
Svømning øvede (7-15 år) – læs mere

6 fordele ved fysisk aktivitet
Forskernes konklusion om, at der er sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring, bygger på at

  • Fysisk aktivitet forbedrer kognition – det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.
  • Fysisk aktivitet kan være et redskab til positivt at udvikle mentale, emotionelle og sociale processer.
  • Fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer, der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring.
  • Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.
  • Fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom.
  • Fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning fremmer læring.

Idræt gør dig klog 
Fysisk aktivitet gør dig bedre til at bruge hjernen, uanset om du er barn eller voksen (det gælder også seniorer) viser ny forskning. Men du skal motionere – det er ikke nok at gå en tur. Danske og svenske forskere er enige om, at der er en klar sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring.

Forskere enige: Motion virker på hjernen
En samling forskere fra Danmark og Sverige har fundet dokumenteret sammenhæng mellem motion og læring. På baggrund af vidt forskellige videnskabelige metoder og teorier er de enige om, at fysisk aktivitet fremmer læring – uanset alder.

Der skal træning til
”Det er ikke nok at bevæge sig lidt,” siger Jesper Mogensen, professor i kognitiv neurovidenskab ved Københavns Universitet. ”Der skal ekstraordinær fysisk aktivitet til. Fx at en inaktiv person begynder at motionere eller at du træner hårdere eller på en ny måde.” Motion gør dig bl.a. bedre til at løse problemer, tænke logisk og bruge hukommelsen. Du løser opgaver hurtigere og bedre, hvis du dyrker motion.

Fremmer nervecellernes formbarhed
Nogle typer motion kræver koordinering, fx step-aerobic, zumba og dans. Andre kræver holdsamarbejde, fx fodbold og håndbold. Disse motionstyper træner flere funktioner i hjernen, end hvis du blot løber en tur. Men alle former for motion, hvor kroppen bliver varm og pulsen kommer i vejret, har en markant, positiv effekt: De fremmer nervecellernes formbarhed og fleksibilitet. Og dét er vigtigt, når vi skal lære noget. 

Desuden fremmer motion bl.a. stoffet BDNF i hjernen. BDNF sørger for, at de velfungerende nerveceller bevares. Vi skal have et vist niveau af BDNF i hjernen for at kognitive processer som læring og problemløsning fungerer.

Idræt giver større indlæringsevne i skolen
Der er gennemført mange undersøgelser i skoleverdenen om betydningen af fysisk aktivitet over for børns indlæringsevne. Mads Hermansen, professor og institutleder ved Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet, har haft adgang til de data, der er indsamlet på en række skoler i København. Han konkluderer, at idræt påvirker:
Selvværd: Idrætsundervisning er en af de betydningsfuldt boostende faktorer i forhold til selvværd og positiv skolefortælling.
Mobning: Graden af mobning reduceres i takt med, at man bevæger sig i skolen.
Helbred: Oplevelsen af et godt helbred hænger signifikant sammen med, om man går til idræt uden for skolen.

Marlene Brix og Jonna Toft, Journalister

Back To Top